کسب و کار اجتماعی محبت محور
- کسب و کار اجتماعی
- مدیریت
- 3 دقیقه
#تیم_سازی #کسب_وکاراجتماعی #معنادرزندگی
در میراث علمی دانشمندان قدیم کشورمان که آمیخته از حکمت دینی و فلسفه ایرانی و … بود سخن از بحثهای مربوط به اجتماع و زندگی جمعی بسیار آمده است . آنچه مغفول مانده کشاندن این علوم انسانی از سطوح بهاصطلاح عالی یا به عبارتی فلسفی به سطوح عملی و مهارتی است . چیزهایی که همین الآن در کسب و کار و روزمره و زندگیهای شخصیمان به آنها نیاز داریم . شاید بهتر باشد سوالاتمان را با آنها پاسخ بدهیم تا صرفا انبوهی از منابع ترجمه شده که حاصل تجربه در زیستبومی متفاوت است .
این متن قصد دارد با استفاده از همان میراث بومی به زمینه محبت ، اجتماع و عوامل جمع شدن انسانها وشکل گیری محبت در بینآنها دارد .
میخواهیم به دنبال جواب این پرسش ها بگردیم که ؛
1- چه چیزی آدم ها را دور هم جمع میکند و باعث شکل گیری انس و الفت بینشان میشود .
2- چه روشی برای جمع شدن و انجام کار تیمی پایدار تر است ؟
3- آیا در کسب و کار فقط منفعت باید اصل باشد ؟ اگر اصول دیگری در کار باشند چه میشود؟
در برخی منابع (همان میراث) اجتماع را معادل محبت یا لااقل معلول طبیعی آن معرفی کردند ، یعنی اگر محبت باشد حتما اجتماع شکل میگیرد . حال اگر تیم را یک حالتی از اجتماع در نظر بگیریم ، میتوانیم قواعدی رو با توجه به عوامل شکل گیری اجتماع استخراج کنیم و کشف کنیم که اگر چگونه دور هم جمع یا تیم بشویم حالت پایدار تری را خلق میکنیم.
گفته اند سه عامل باعث شکل گیری محبت یا همان جمع هاست و از ترکیب اینها 4 گونه جمع میتوانیم داشته باشیم .
این سه عامل یکی خیر است دومی لذت و سومی منفعت ، که حالت شکل گیری جمع حول هرکدام و ترکیب آنها را بیان میکنیم؛
– جمعی که بر پایه لذتها شکل بگیرد ، که از قضا به سرعت تشکیل میشود ، آدمها برای تفریح و لذت و … زود به جمع بندی میرسند ولی عمر این جمع ها هم بلند نیست .
– افرادی بخاطر منفعت ها دور هم جمع میشوند ، این جمع ها زمان بیشتری طول میکشد تا به نتیجه برسند و محبت که همان کشش درونی است بینشان شکل بگیرد و البته زود هم ممکن است از هم بپاشند و جمعشان از بین برود.
– جمعی بخاطر یک امر خیر (اجتماعی) دور هم جمع شوند ، که این دسته ، جمعشان براحتی شکل میگیرد شاید به سبب اینکه از منافع چشم پوشی کرده اند و محبت راحت تر بینشان شکل میگیرد و به همین دلیل به نسبت دیرتر و سختتر هم از هم جدا میشوند .
– و اما جمعی که عامل شکل گیری شان هر سه مورد باشد یعنی هم نفع(شخصی) هم لذت و هم خیر (اجتماعی) . در این صورت این جمع ها (شاید بهتر باشد بگوییم تیمها/گروهها ) هرچند شاید سخت تر و با پیچیدگیها و ظرافتهایی تشکیل شوند اما پایدار اند و عمر بیشتری دارند .
چنین شد که ما به مقوله کسب و کار اجتماعی (مدنی) محبت محور رسیدیم ، کسب و کاری که هدف و عامل شکل گیری آن نه فقط منفعت مالی و مادی است ، بلکه هم لذت نوع دوستی و … در آن است و هم بهبود یا خیر اجتماعی در شکل گیری آن پررنگ است .
این مبنای محبت و محبت محوری میتواند در همه فرایند های کسب و کار و بهبود اجتماعی بکارگیری شود . مطالبی در آینده منتشر خواهیم کرد و از این مقوله در بازاریابی و تیم سازی و سایر فرایندها اشاره میکنیم.
——————————————————————————————————————————————————————
مسکویه رازی دانشمند ایرانی قرن چهارم که برخی اورا معلم ثالث و در زمره ارسطو و فارابی دانستهاند ، کتابی دارد بهنام تهذیب الاخلاق که بعدها خواجه نصیرالدین طوسی آنرا ترجمه و مطالبی به آن افزود تحت عنوان اخلاق ناصری مشهور است .